15 March 2016

Japan >> Joshi Tabi Day 6 (Hakone Sightseeing - Mt.Fuji)

Bismillah

29 Mei 2015..Friday

Hari ke-6 ni kami nak intai-intai Mt Fuji kot la ada rezeki bole nampak..Kalau tengok route kat bawah ni,macam-macam kenderaan kita dapat naik.Hait,ikou ze!

Route yg biasa tourist ikut..
Lepas bersiap,terus menuju ke Shinjuku Station.Nak ikut route macam kat atas tu,kita kena beli Hakone Free Pass di Odakyu Sightseeing Service Centre.Keluar je West Exit 1st floor,naik escalator,terus jumpa office Odakyu.Office buka pukul 8.am.Nak tahu Hakone Free Pass,klik sini.
Kitorang sampai situ,aku terus beli 3 pass.Harga masa tu untuk each pass, 5000Y, lebih kurang RM153.00 duit kita..bila dah dapat pass ni,tak perlu bayar apa dah.Naik je transport yg akan bawa kita ke sana.Aku sebenarnya tak sabar nak naik Hakone ropeway.Tapi malangnya,masa aku beli tiket tu,staff tu bagitahu ropeway tu shutdown buat sementara waktu.Kuyashii!!..takda rezeki aku nak merasa naik ropeway..First naik Odakyu Odawara Line.

Hakone Free Pass
Tempat first kami pergi adalah Odawara.Tak lama pun ,round-round Odawara Castle.Cuaca masa tu sejuk je..siap kabus-kabus.Keluar dari stesen,lebih kurang 20 minit jalan kaki,sampai la ke Odawara Castle tu.










Da round lebih kurang,kami decide nak ke destinasi seterusnya...masa nak keluar dari castle,gerimis pulak..Rie dah jalan turun tangga,ada ojii san baik hati tolong payungkan Rie sampai bawah tu,untunglaaaahh

Rie dipayung oleh Ojii san yang baik hati :)

sekumpulan bebudak sekolah baru sampai masa kitorang nak balik
Kitorang pun redah jalan dalam gerimis tu..memang sejuk lah..kebetulan lalu kat deretan kedai,ada kedai jual payung.payung putih tu la,kitorang beli la yang size kecik harga 432 Yen tak silap aku..lebih kurang 12 ringgit lebih.memang hajat nak beli payung jepun pun kat jepun ni haha...berjalanlah kitorang berpayung lutsinar tu.Balik stesen,naik train untuk ke Gora.Sampai Gora turun, aku perasan dah sorang obaa san tu asyik tengok aku je,taula aku comel kahkahkah! tetiba obaa san tu tegur aku sambil senyum :)

 Obaa san :doko kara kimashita?
 senpai : Maresha kara kimashita.
 Obaa san : eehh...tsukareta deshou?
 senpai : unn, chotto hehe..

aku senyum dan berlalu.obaa san tu ntah kemana agaknya.Kita naik cable car pulak.



dalam cable car.orang belum ramai
cable car sedang bergerak.
Dah sampai,sepatutnya naik Ropeway tapi sebab ropeway shutdown,kitorang naik bas terus ke Togendai.


bas tak full pun.ada beberapa orang je.merasa naik bas kat jepun haha..

 Kat luar,masih gerimis..ok sampai Togendai.kat sini kitorang nak naik Pirate Ship yuhuuuuu!


nak jugak haha
Pirate Ship ada waktu dia berlayar..Berlayar di Ashi Lake.so masa ni kitorang tunggu jap kat dalam tu ada la lebih kurang 20minit.Sempat aku masuk kedai jual omiyage Mt Fuji..tengok je lah,belinya tak.Nak naik ship ni kena beratur dulu.Tunjuk je Hakone Free Pass tu pada attendant.Dalam ship ni ada kedai jual makanan,minuman,ada toilet,cabin ada dua,first class dengan second class.




teruja nak naik.Masa naik ni,ramai la orang.Kitorang pergi dek atas sekali.Padahal tengah gerimis-gerimis tu.Kalau duk dalam tak best.Tak ramai pun yang duk luar.Kitorang redah je,basah la jugak kamera aku..nasib lah.Sejuk jangan cakaplah,memang angin dia,subhanallah...sejuk gila!kitorang tahan je la.Aku siap rakam video bagai kat atas tu haha..Allah izin,Mt Fuji tak kelihatan sebab tengah hujan,kabus-kabus mcm tu,mana la nak nampak.aku agak kuciwa la jugak.Pirate Ship ni berlayar dalam lebih kurang 40 minit tak silap aku.




angin punya kuat


                                                
Bila hampir sampai,baru kitorang turun dek bawah tu.Sempat aku bergambar dengan abam pirate haha!



Alhamdulillah selamat,kita turunlah dari ship ni..ambil gambar lagi selagi boleh haha..



 

 
kitorang minta tolong tourist dari Thai utk snapkan gambar hehe..


alhamdulillah,dapat tadabbur alam ciptaan Allah dalam keadaan sejuk macam ni..perut lapar sangat.tak makan apa-apa pun.masa nak balik ni dah pukul 5.

dalam train nak balik
 masa tengah duduk dalam train tu,tiba-tiba Rie dan Tim kecoh-kecoh..'eh,eh tu Mt fuji kan,sambil nak ambil gambar..rupanya laluan train tu kita bole nampak Mt Fuji tapi dari jarak jauh la.Punya la kecoh depa dua,nihon jin yg duduk depan kitorang tengokkan je.Rie siap tanya diorang,tu mt fuji kan,nihon jin tu toleh tengok dan angguk-angguk sambil senyum.Depa senyum je tengok gelagat orang kampung jakun nampak Mt.Fuji hahaha!
nampak tak gunung yg ada litup putih-putih belah kanan tu.tu la Mt Fuji.

alhamdulillah dapat la tengok sekilas dari jauh huhu..syukur ya Allah.Dah sampai stesen Shinjuku.kitorang kata masih awal lagi,nak merayap mana plak.Tiba-tiba teringat,kat area Yotsuya Sanchome tempat kitorang stay tu ada halal restaurant.Kitorang pun tuju situ.Cuaca masih lagi gerimis. Masa ni dah pukul 6.Kitorang pun pergi situ.

pintu nak masuk Karaoke Manekineko Yotsuya Sanchome ,Shinjuku..nyaaan~!
Sampai je,kitorang nak solat zohor asar,jama' takhir.Aku pun ckp la kat staff perempuan kat kaunter tu,speaking english la.Dia tak faham,dia panggil plak manager dia.Aku ckp kat manager dia,pun tak faham gak..adusss..lawak betul.aku fikir camna nak bgtau kita nak solat.Aku terus terpandang kat dinding kaunter tu ada gambar pelanggan-pelanggan muslim yg datang,antaranya adala gambar solat,aku terus tunjuk.Baru la diorang, haaaaaa,ok ok..angguk-angguk dan bawa kitorang gi tempat solat hahahahaha!ape daa.Ruang solatnya open,kat bahagian hujung..da siap dengan sejadah.



gambar yang ni ambil dari google
ok siap solat,dia tunjukkan kita bilik.Masuk dan staff ambil order.Sementara tunggu order datang,kita karaoke la hahaa..best betul.First time masuk tempat karaoke.Dia ada sediakan lagu english,k-pop,j-pop.c-pop,tu je.Nasyid takda pulak,kalau tak, bole nyanyi haha..Sebelum tu,aku tanya cara guna remote.Siap suruh dia tekan siap-siap tajuk lagu jepun.Aku nyanyi Toki (Da-iCE) dan Evergreen (GENERATIONS FROM EXILE TRIBE)..aku cakap kat tim ngan rie korang pekakkan je la telinga tu,abaikan.haha..rie nyanyi lagu omputih.lepas tu kitorang bertiga berduet nyanyi lagu season in the sun (WESTLIFE)..kenangan betullah..

macam ni la bilik karaoke kitorang.gambar sumber google.

sijil halal siap letak atas meja skali dengan menu.
aku order no 19 tu..gambar sumber google
Tim order gyoza dengan kare raisu (curry rice)
aku order fries,Tim order fried chicken.
my halal ramen..Rie order sama macam aku..merasa ramen hehe
tak pandai pakai chopstick,guna la sudu
sambil makan,sambil nyanyi huhu..dia bagi masa sejam dlm ni..tak lama tu telefon belakang aku tu bunyi,aku angkat.Dah agak mesti nak peringatkan masa dah tamat,kena keluar la.Dia cakap apa ntah aku tak dengar sangat,bunyi muzik dalam tu kuat beno.Yang pastinya dia da abis ckp,aku cuma cakap,haiit,lepas tu terus letak gagang hahhaa..dah siap makan,bayor le .aku dalam 1300 lebih yen tak silap,alhamdulillah kenyang.
Masa mula mula datang tu,staff dia ambil gambar kitorang.Memang dia cuci dan gantung kot gambar pelangan -pelanggan yang datang.Gambar kitorang ada dalam FB restoran ni..ni ha gambarnya..:)

us...^^..really miss this moment
Jarak restoran ni ke rumah kitorang dalam 15 min jalan kaki.dekat je.Sebelum tu singgah 7e jap.Kat luar masih gerimis..





beli 2 ketul ni je masuk 7e..buat minum masa breakfast  esok
Tamat sudah hari ke-6.Esok hari last round-round tokyo..

No comments:

Post a Comment